Nieuwe updates in SketchUp Pro 2021
Modifier Schakelt
De meest expliciete verandering is dat meer tools zich gedragen als toggles die aan- en uitgezet kunnen worden door op een toets te tikken. Dit betekent minder ‘klik-en-vasthoud’ interacties voor tools en meer voorspelbare modelleerresultaten.
De meest expliciete verandering is dat meer gereedschapsmodifiers zich gedragen als toggles die aan- en uitgezet kunnen worden door op een toets te tikken. Dit betekent minder druk-en-vasthoud modifier interacties voor tools en meer voorspelbare modelleer resultaten.
Voor elke tool kunt u in de Statusbalk (onderaan het scherm) zien welke modifiers beschikbaar zijn en de huidige gemodificeerde status van de tool bevestigen door de cursor of het modelleerproces op het scherm te onderzoeken. Met meer modifiers die zich gedragen als toggles, denken we dat het gemakkelijker is om de status van de tool te wijzigen voor u een bepaalde handeling voltooit.
Sticky Modifiers
De status van de tools zal over meerdere bewerkingen behouden blijven. Dit betekent dat u meerdere kopieën van objecten kunt maken met Move of dat u randen kunt verbergen met Eraser terwijl u het aanzicht verandert met Orbit.
Gebruik van de Move tool.
Randen verbergen met de Eraser tool.
Om uit een gewijzigde toolstatus te komen, drukt u opnieuw op de modificatietoets of verandert u van gereedschap.
Gevolgtrekkingen vooraf vergrendelen
Zoals u wellicht al weet, hebben veel SketchUp tools de mogelijkheid om een inferentierichting of tekenvlak te ‘pre-locken’. In deze release wordt dit patroon ook toegepast op andere tools. U kunt nu een inferentierichting vooraf vergrendelen voordat u de eerste keer klikt met de Line, Tape Measure, en Move tools.
Push/Pull-updates
In SketchUp 2021.1 zult u waarschijnlijk enkele verschillen met Push/Pull opmerken. Naast het feit dat de Push/Pull Copy modifier een permanente toggle wordt, is nu ook de verborgen modifier van Push/Pull, Stretch, een feit.
Stretch is een modifier die al jaren in SketchUp bestaat, maar nog nooit in de statusbalk of de Push/Pull cursor is genoemd. Het ‘stretchen’ van een vlak komt ongeveer overeen met het verplaatsen van een vlak loodrecht op het tekenvlak, en is vooral nuttig in de vroege stadia van conceptontwikkeling.
Naast bovenstaande verbeteringen aan Push/Pull, is er ook een verandering aangebracht in de vlakoriëntatie tijdens het modelleren in SketchUp. SketchUp zal nu nieuwe vlakken altijd met de voorkant naar boven oriënteren, wanneer u op het grondvlak tekent, en met de voorkant naar de camera in andere gevallen. Bijvoorbeeld, als een vlak over een bestaand vlak wordt getekend, zal het nieuwe vlak nog steeds de oriëntatie van het vlak overnemen waar het overheen wordt getekend. Push/Pull en Follow Me operaties gedragen zich voorspelbaarder met deze veranderingen, wat resulteert in correct georiënteerde vlakken.
Bekijk deze Skill Builder om precies te zien hoe deze tool patterns en modelleergedragingen uw workflow zullen beïnvloeden.
Prestatieverbetering voor Extensions met veel meshes
Sommige SketchUp extensies zijn ontworpen om grote hoeveelheden geometrie te creëren of te manipuleren. Natuurlijk, hoe groter de mesh is die een extensie aan SketchUp toevoegt, hoe langer het duurt om deze te genereren. Wij zijn verheugd u een verbetering aan te kondigen in hoe efficiënt SketchUp’s API grote meshes genereert. Zodra u meshes boven de 20,000 polygonen krijgt, is de verbetering bijzonder goed merkbaar. Als u benieuwd bent naar deze nieuwe API, kijk dan eens naar extensies zoals Artisan, SubD, Bezier Surface en Skimp.
Updates aan het Extensions menu
Vanaf nu zal het Extensions menu item altijd zichtbaar zijn, ongeacht of Extensions daar geïnstalleerd zijn of niet. Zo zijn ook Extension Management en Developer Tools naar dit menu verplaatst.
Eenheidstranslatie voor Live Components
Live Component parameters worden nu weergegeven in dezelfde eenheid als in uw SketchUp model. Dus, wanneer u een iets meet met de Tape Measure tool, is het een stuk sneller om deze meting als een Live Component parameter te typen.
2021.1 Bevat daarnaast een verbetering van de tekentijd van bewerkte Live Components.
Als u Live Components nog niet hebt ontdekt, kunt u dit in het 3D Warehouse doen.
IFC 4 classificatie en export
Naast ondersteuning voor het IFC 2×3 schema en bestandsformaat, bevat SketchUp Pro nu ook een IFC 4 classificatieset en de mogelijkheid om IFC 4 bestanden te exporteren.
Lees meer over hoe u IFC types kunt gebruiken SketchUp’s Classifier tool.
LayOut verbeteringen
2021.1 introduceert een snellere manier om de schaal van een viewport in te stellen. U kunt nu simpelweg de gewenste schaal intypen in het Camera tabblad van het SketchUp modelpaneel. Deze nieuwe manier van invoeren zal netjes een aantal inputs analyseren: 1:50, 1 = 50, 1/50, .02 of 2% zullen allemaal snel een schaal van 1:50 op een viewport toepassen.